»

Koła dwumasowe2

Pełen asortyment części zobacz TUTAJ

 

Sięgając pamięcią sprzed kilkunastu laty możemy stwierdzić, że koło zamachowe było nieskomplikowanym, okrągłym talerzem – mówiąc o nim w dużym uproszczeniu. Jednak coraz wyższe momenty obrotowe silników, doprowadziły do stworzenia zamachowych kół dwumasowych. Wraz z nowymi rozwiązaniami pojawiły się także nowe problemy – przedstawiane wyżej części, przy nieodpowiedniej jeździe są niestety awaryjne, dlatego zajmujemy się ich profesjonalną regeneracją. Zwykle koło zamachowe jest jednym elementem, w którym tak naprawdę niewiele można popsuć. Potocznie nazywany ,,dwumas'' z zewnątrz wygląda podobnie, jednak w jego w środku można znaleźć tłumik drgań skrętnych. Łączy on osiowo dwie części produktu, które mogą się obracać względem siebie nawet o 80°.

Ta część odgrywa rolę nośnika energii, służącego do wykonania suwów pomocniczych silnika. Podczas czterech suwów tylko do suwu pracy dostarczana jest energia. O ile w suwie ssania i wydechu opory nie są szczególnie duże, o tyle w suwie sprężania traci się nieco więcej energii. Koło zamachowe służy zatem do zapobiegania wytracaniu prędkości obrotowej. Dzięki swojej prędkości wirowania zapewnia płynną pracę silnika. Koło dwumasowe zamachowe odgrywa oczywiście tę samą rolę, ale oprócz tego tłumi również drgania skrętne, które występują w układzie napędowym podczas pracy silnika. Ta część redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego. Standardowo funkcję tę spełnia tłumik drgań, który jest umiejscowiony w tarczy sprzęgła (charakterystyczne sprężyny). Wraz z rozwojem silników, zwłaszcza o zapłonie samoczynnym (diesel), waga koła zamachowego znacznie zmalała. Duży „zamach” powoduje opóźnione reakcje silnika na gaz i ogólnie ociężałość silnika, który musi rozpędzać ciężkie koło.

Stosowanie lekkiego koła zamachowego ma swoje wady - redukcja masy prowadzi do wibracji na niskich obrotach silnika... Przenoszone są one na skrzynię biegów, co powoduje jej szybsze zużycie. Problem wspomnianych wibracji rozwiązuje dwumas, który jest zbudowany z dwóch lżejszych kół zamachowych – jednego połączonego z wałem napędowym silnika, a drugiego połączonego ze skrzynią biegów. Między nimi znajduje się opisany tłumik drgań skrętnych, który eliminuje niekorzystne wibracje. Dzięki niemu obydwie części mogą obracać się osiowo względem siebie – nie są przytwierdzone na sztywno.

Dwumas eliminuje drgania na niskich obrotach silnika. Redukcji ulega także szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Dzięki temu wydłużana jest żywotność skrzyni biegów i jej podzespołów, np. synchronizatorów. Zmniejsza się również opóźnienie podczas dodawania gazu. Niestety, jak już wspomnieliśmy na samym początku, ten produkt jest dość awaryjnym elementem przy częstym i mocnym obciążaniu układu napędowego, np. podczas gwałtownego, szybkiego ruszania z miejsca. Wszelkiego rodzaju problemy ze zmianą biegów, hałasy lub drgania dochodzące od tej części mogą zwiastować jej wymianę. Nierzadko koszt zakupu nowej części wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy złotych, dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów, przygotowaliśmy swoją ofertę, która pozwala znacznie ograniczyć koszta, nie tracąc przy tym żadnych walorów użytkowych auta – oferujemy regenerację kół dwumasowych w bardzo atrakcyjnych, wręcz konkurencyjnych cenach! Sprzęgła to nasza codzienność oraz specjalność... Możesz się o tym przekonać już dzisiaj – zapraszamy.przekonać już dzisiaj – zapraszamy.

sprzedaż i regeneracja kół

Po co stosowane są dwumasowe koła zamachowe?

Koła zamachowe stosowane były już od początków produkcji aut zarówno benzynowych, jak i wykorzystujących ropę. Jednak w nowszych modelach pojazdów stosowane są ich dwumasowe odpowiedniki. Główną zaletą, która odróżnia je od swoich poprzedników jest mniejszy ciężar, zwiększenie dynamiki jazdy, a także wpływ na dłuższą żywotność sprzęgła i skrzyni biegów. Cechy te sprawiają, że oferowane części są coraz częściej montowane w nowych autach.

Czym jest koło dwumasowe i gdzie je znajdziemy?

Krótko mówiąc, element ten jest połączeniem dwóch mas – pierwotnej i wtórnej. Stanowią one jedną część przy pomocy tłumika drgań skrętnych, który ogranicza wibracje powstające wskutek pracy silnika. Aby sprawdzić, czy nasze auto wyposażone jest w koło dwumasowe, wystarczy znaleźć tarczę sprzęgła, do której przymocowana jest opisywana przez nas część i upewnić się, że element ten nie posiada zewnętrznych sprężyn tłumiących.

Co nam daje koło dwumasowe?

Celem, jaki przyświecał naukowcom podczas tworzenia koła dwumasowego, było znaczne zwiększenie komfortu jazdy. Przy wykorzystaniu tego elementu zauważyć można poprawę dynamiki oraz płynności funkcjonowania silnika. Bardzo ważnym atutem jest również fakt, że oferowana przez nas część zapobiega szarpnięciom podczas zmiany biegów, co jednocześnie przyczynia się do dłuższej żywotności tego podzespołu.

Czy można zadbać o nie?

W przypadku proponowanych przez nas części istnieje możliwość zadbania o nie w niezwykle prosty sposób. Wystarczy jedynie zwracać uwagę na optymalną płynność jazdy. Dlatego też zalecamy delikatne puszczanie sprzęgła, a także unikanie gaśnięcia samochodu z powodu zbyt niskich obrotów. Odradzamy również nagłe i gwałtowne dodawanie gazu w przypadku niskich obrotów, a także jazdę poniżej 1500 obr./min.

Jak rozpoznać awarię koła dwumasowego?

Działanie koła dwumasowego jest nieodłącznie związane z funkcjonowaniem skrzyni biegów. Jeśli więc podczas puszczania lub wciskania sprzęgła usłyszysz stukanie czy poczujesz drgania na biegu jałowym w okolicach silnika, możesz podejrzewać usterkę opisywanego elementu. Objawem tego rodzaju awarii może być również przerywana praca silnika, szarpanie pojazdu przy ruszaniu, a nawet brak możliwości ruszenia i zmiany biegu.